About Me

Monday, May 11, 2015

...di mana kasihnya IBU...


kawan-kawan bercerita
tentang ibu mereka
yang masakkan makanan
malah menyuapkan
yang mengajar itu dan ini
penuh kasih sayang
ketawa dan bahagia.

sedangkan aku tertanya
kenapa aku tiada ibu?
kata orang ibuku ada
tapi tak tahu ke mana
hilang tanpa berita
dibiarkan aku sendiri
ternanti-nanti.

hiba hati ini
melihat kawan-kawan
dipeluk dicium ibu
sedangkan aku
tidur ditemani air mata
merindui sebuah cinta
daripada insan yang pergi
tak pedulikan diri ini.

bibir ini memanggilmu ibu
walau kau tak mendengarnya
aku ingin mengadu
tiada siapa peduli tentangku
entah makan entah tidak
poket tak berduit
bila sakit aku tahankan saja
derita ini aku saja yang rasa.

aku tak mengharap
tapi jika ibu kembali
ucapanku hanya satu
selamat hari ibu.

‪#‎selamathariibu‬ ‪#‎happymothersday‬ ‪#‎ibu‬ ‪#‎emak‬ ‪#‎mama‬ ‪#‎cinta‬ ‪#‎ibubapa‬‪#‎kasihsayang‬


*-*-*-*-*-*

semalam (10 Mei 2015) merupakan sambutan hari ibu.
di Facebook, twitter, instagram, blog... semua orang update status.
semua orang buat ucapan hari ibu. 
semua upload gambar dengan ibu masing-masing.

hati saya terdetik.
ketika semua orang tunjuk betapa gembiranya mereka sambut hari ibu, saya terbayang bagaimana perasaan mereka yang tak ada ibu.
apa perasaan mereka bila tengok gambar-gambar orang lain dengan ibu masing-masing. 
mesti sedih kan?

tak semua orang bernasib baik dalam dunia ni.
ada yang kematian ibu.
ada juga yang ibu bapanya bercerai dan berpisah dengan ibunya.
ada ibu yang membeza-bezakan kasih sayang di antara anak-anaknya.
mungkin ada anak yang dibiarkan ibunya tanpa kasih sayang.
pasti ada juga anak yang langsung tak kenal siapa ibu dia.

so, puisi yang tak seberapa saya karang ni luahan daripada insan yang tak pernah rasa kasih sayang seorang yang bernama ibu. 
saya cuba menyelami perasaan mereka.
sebab saya juga pernah merasakannya. 
(T___T)


~end~ 

No comments: